mandag, november 23, 2009

Gullkorn med julestemning!



I går hadde vi årets første juleverksted (av flere). Dvs, ikke vi som i Petter og Kristina. Nei, kvelden var delt for oss. Jentene; Charlotte (Klumpen), Hilde, Charlotte (Lotta) og Kristina hadde tidenes koseligste juleverksted hos Lotta. Det var julesanger, mandler, deilig truffelsjokolade, Kakao med stor K og god stemning. Perler, hekletøy, adventsstakelaging, spraylim og glitrende kongler! - Idyll!



Gutta; (i ekteskapelig rekkefølge) Eigil, David, Martin og Petter kjempet mot hverandre i Settlers, og fikk bygga opp sitt gudommelig pågangsmot og krigerånd. Go boys. Hva som var på menyen der er uvisst...

Uansett. Kreativiten var nok til å ta på i begge leirer!




Gullkorn.

Jeg er så himla glad i jul. Kan få julestemning i juli på stranda, og gleder meg alltid til neste jul allerede i midten av januar. Har lurt litt på hvorfor i det siste..
To ting: Jeg er en familiejente, og...
Jeg elsker jul for gaver er en stor del av mitt kjærlighetsspråk. Jeg vil gi noe til dem jeg er glad i. Da føler jeg at jeg får uttrykt min kjærlighet.

Men selv om gaver er en av mine yndlingsmåter å vise min kjærlighet på, føler jeg meg selv mest elska av ord som bekrefter meg og treffer hjertet.

Nettopp derfor er kjærlighet i vennskap og relasjoner så spennende, og også så sårbart.
Det er ikke alltid man treffer, eller blir truffet.
Jeg kan slenge gaver rundt meg i hytt og gævær. Men hvis venninna mi trenger mer å få litt tid sammen med meg, betyr ikke gaven så himla mye. Da har det ikke så mye å si at jeg føler at jeg pøser på med kjærlighet som selveste Eros med pilen. Det er hennes hjerte jeg vil treffe.

Jul er en tid for kjærlighet!

GAVER. Det er en tid for å gi gaver. Tenke og fundere, kikke og kjøpe. Pakke inn og gi den.

Men det er ikke bare for dem med kjærlighetsspråket gave som kjenner seg sett og verdsatt.

TID. Det er også en tid for å være sammen. Første juledag er en hviledag, og hos oss har det alltid vært den dagen ingen i familien gjør noe annet enn å bare være – være sammen og være i ro. Nyte de små tingene sammen.

FYSISK KONTAKT. Det en tid for å klemme. Man takker for gaver med klem, man tar hverandre i hendene og går rundt juetreet (vel noen gjør det..det passa bare så fint inn i tankerekken min! ), man sitter trangt i kirka og kjenner varmen fra sidemannen på begge sider. Med andre ord; dem med fysisk kontakt som kjærlighetsspråk kan også få dette lett dekka.

ORD. Det er også en tid for julekort og muligheten for å uttrykke kjærlighet med ord, og skrive det som ikke alltid faller helt naturlig å si.

TJENESTER. Jul er også en gylden anledning å uttrykke kjærlighet gjennom å gjøre tjenester for hverandre. Huset må vaskes, gaver må kjøpes og pakkes inn, oppgaver har deadline, mat må handles, kanskje til og med trappene ute må måkes (Im dreaming of a white christmas!!).


aj aj, det er strengt tatt ikke jul enda. Er jo ikke blitt første søndag i advent engang..
Men så var dette bare for å gi oss god tid til å tenke på hvordan vi kan la julen bli ekstra fyllt med kjærlighet i år. Og om vi kanskje finner ut kjærlighetsspråket til våre nærmest også, da blir det idyllisk da! (..og for noen blir det kanskje billigere også;) )

Men før både advent og jul:
HAPPY THANKSGIVING!! Nyyt kalkunen ;)


- de kreative og elskverdige, Kristina & Petter.

1 kommentar:

  1. gøy å lese! stort å få være en del av hverdagen din:)

    SvarSlett