fredag, februar 26, 2010

intimitet med Gud

Gullkorn som perler på en snor
 Tidligere i uken fikk vi en fantastisk undervisning fra Salme 37. Her på skolen er det hundrevis av studenter og pastorer som er innmari gira på å leve for Gud. Vi nyter å være i et miljø der Jesus er i fokus, bønn og profetiske ord er en selvfølgelighet og alle ønsker å gå nye steg og vokse i tro. Her er det lett å leve for Gud. Utgangspunktet for undervisningen var hvordan vi kan leve resten av livet i den samme forventningen til Gud og ha et hverdagliv fylt med Guds nærvær.

Disse gullkornene er verdifulle!

Stole på Gud.
Å stole på Gud, er mer enn å stole på at det Bibelen sier om Han er sant. Det handler om å ha tillit. Å ha tillit til Gud, er å la Han være Gud. Det vil noen gang (eller ideelt sett alltid) innebære at Han må få være større enn min forståelseevne! Dersom Gud alltid må passe inn innenfor mine tanker, har jeg gjort Gud veldig liten. Når det kommer til stykket har jeg ikke da satt tilliten til mer enn meg selv..

Ha min glede i Gud.
Et liv i tillit til Gud krever ikke at vi må være glade - glede er en naturlig konsekvens. Jeg har fått smake det mer etter å ha vært her! Det er grensesprengende og noen ganger helt uavhengig av omgivelsene. Det bare kommer som sommerfugler og det gjør meg INNMARI glad. Det er et himmelfokus, og himmelen er full av glede!

Full overgivelse.
Når vi legge alt i Guds hånd, vil Han gripe inn. Når vi har latt Gud bli større enn våre tanker, og når Hans himmelske glede får overfylle oss, skjønner vi at det kan ikke bli bedre enn når Han får ha kontrollen. Jesus sa det Han også; den som gir sitt liv, vil vinne evig liv. Når vi slipper kontrollen, lar Gud være Gud, det er da vi virkelig lever som vi er skapt til å leve. 

Hvile i Ham.

Gud venter ikke på at vi skal handle og gjøre alt mulig for Han. Å gi Han kontrollen, er ikke å si; Ok Gud, værsågod, da kan du sjefe meg rundt. Nope. Da er det vi som skal vente og la han handle. Han er en Gud som elsker å skape, elsker å lede, elsker å gi gaver.. Han har ikke bedt oss om å være Hans slaver eller arbeidere. Han har bedt oss om vennskap, og mer enn det. Han har ønsker å bli elsket og å få elske oss!
Han vil at vi skal vente på Han. La Han handle og så gå i det Han allerede har gjort klart for oss. Her er det ingen krav til prestasjoner. Det handler om tillit, dyp glede, slippe kontroll og vente på Ham!
Å leve et liv i tillit, dyp glede, overgivelse og hvile i Herren, er et liv i Guds nærvær!
Det er smaken av Himmel på jord - hva mer kan vi lengte etter?

 


- de intime og tillitsfulle, Kristina & Petter

1 kommentar: